Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Poczytaj

Szanowni Państwo
Edukacja przedszkolna to okres kiedy dzieci nie tylko przygotowywane są do podjęcia nauki w szkole, ale także mają okazję rozwijać kompetencje społeczne, zawiązują pierwsze przyjaźnie, zdarza im się także wchodzić w konflikty rówieśnicze. Konflikty są częścią naszego życia, oprócz negatywnych aspektów mają również swoje dobre strony. Uczą dzieci rozwiązywać problemy, a także wczuwać się w emocje i sytuację drugiego człowieka. Jak pomóc naszym dzieciom w rozwiązywaniu konfliktów? Zapraszamy Państwa do lektury artykułu, do którego link znajduje się poniżej.


Jak ułatwić sobie i dziecku pożegnanie w przedszkolu – czego nie wolno Wam robić!

Pożegnanie z dzieckiem w przedszkolu jest pierwszym i najtrudniejszym zadaniem zarówno dla dziecka jak i rodzica. Pożegnania bywają różne. Często jest płacz, krzyk, prośby typu nie zostawiaj mnie tutaj. Łzy w oczach dziecka i łzy w oczach mamy. Brzmi strasznie prawda? Jeśli nie jesteśmy odpowiednio przygotowani do tego trudnego momentu to niestety                        to wydarzenie będzie dla nas niezmiernie trudne.

Drogie Mamy (przede wszystkim mamy) dziecko nie może widzieć waszej bezradności  i waszych łez. Jak możecie pomóc sobie i dziecku? Jak przeżyć ten moment? Czy istnieje jakieś magiczne zaklęcie, dzięki któremu rozstanie nie będzie trudne?

Zaklęcia nie znamy, ale znamy wskazówki, które choć trochę pomogą wam przeżyć ten bardzo trudny moment rozstania w drzwiach przedszkolnej sali.

Przeczytajcie uważnie czego warto UNIKAĆ!

  1. Długie pożegnania
  2. Przeciągające się rozmowy pod salą
  3. Stanie w drzwiach lub pod drzwiami obserwowanie i nasłuchiwanie
  4. Chaos związany ze zbyt późnym wyjściem z domu, poganianie dziecka
  5. Kłamstwa typu: mama idzie to sklepu/do auta i za chwilkę wróci
  6. Niedotrzymywanie obietnic np. “odbiorę cię po obiadku”  (w okresie adaptacji jest to bardzo ważne)
  7. Zakazane słowa, sformułowania:

– nie bój się

– przepraszam, ale musisz tu dzisiaj zostać

– przykro mi, ale muszę iść do pracy

Powyższe teksty sugerują, że przedszkole jest czymś złym

  1. Straszenie dziecka, że jeśli nie wejdzie do sali to zabierzecie mu zabawkę
  2. Dziecko na rękach – trudniej będzie Wam się rozstać

Przeczytajcie uważnie co może wam POMÓC!

  1. Krótkie pożegnanie
  2. Niepoganianie dziecka
  3. Szybkie opuszczenie przedszkola
  4. Uśmiech rodzica
  5. Słowa typu: Miłej zabawy, baw się dobrze, które sugerują, ze w przedszkolu jest fajnie
  6. Dotrzymywanie obietnic: np. przyjdę po leżakowaniu
  7. Spokój i opanowanie
  8. Dziecko przyprowadzone na własnych nogach

Znając powyższe “ZASADY”, będzie Wam choć trochę łatwiej przeżyć moment rozstania. Wiemy, że emocje w danym momencie są ogromne i często trudno nad nimi zapanować, jednak pamiętajcie, że oddajecie wasze największe skarby w naprawdę dobre ręce. Podczas rozstania dużo dzieci płacze, więc to nie tylko wasze dziecko to przeżywa.

Po tych trudnych rozstaniach, które czekają was we wrześniu kiedyś usłyszycie

od  waszych dzieci słowa : mamo dlaczego tak szybko po mnie przyszłaś?

 


Konflikty dzieci w wieku przedszkolnym

Drodzy Rodzice
Zachęcamy Państwa do lektury artykułu przygotowanego przez nauczycielkę naszego przedszkola, Panią Magdalenę Laskę, dotyczącego skutecznej komunikacji z dzieckiem. Znajdziecie w nim wiele interesujących i przydatnych wskazówek, między innymi jak zachęcić Wasze pociechy do współdziałania. Link do artykułu znajduje się poniżej.

Jak zachęcić dziecko do współpracy

Drodzy Rodzice,
Trudny czas kwarantanny sprawia, iż potrzebujemy wsparcia. Zachęcamy do lektury poniższego referatu, który pomoże Państwu w radzeniu sobie z obecną sytuacją, oraz podpowie jak wspierać nasze dzieci.

Być rodzicem w czasach kwarantanny


Drodzy Rodzice,
Już niebawem przyprowadzicie do przedszkola swoje 3 - letnie przedszkolaki. Poniżej w formie " prośby takiego właśnie dziecka" przedstawiamy kilka rad, które na pewno ułatwią początki, które czasami bywają sporym wyzwaniem dla dzieci ale także dla ich rodziców.

Mamo! Tato!
Wasze 3 – letnie dziecko rozpoczynające edukację przedszkolną potrzebuje odpowiedniego wsparcia:
Przed wyjściem do przedszkola
Stwórzcie poranny rytuał, który da dziecku poczucie bezpieczeństwa. Może to być wspólna pięciominutowa zabawa, wysłuchanie lub zaśpiewanie ulubionej piosenki, a może opowiedzenie historii z Waszego pobytu w przedszkolu
W szatni przedszkolnej
Spróbujcie żegnać się czule, ale szybko. Wiem, jakie to trudne, ale postarajcie się uodpornić na moje łzy. Pamiętajcie, że one są moim sposobem na stres i rozstanie. Zwykle jednak szybko zapominam o smutku. Pamiętajcie, że Wasze zdenerwowanie i niepewność wyczuje natychmiast a wtedy … będę protestować jeszcze głośniej. Wymyślmy razem, co mogę zabrać do przedszkola, co doda mi odwagi i pocieszy.

Zawsze dotrzymujcie danego słowa.

Jeżeli obiecujecie, że będziecie w pobliżu, bądźcie tam i nigdzie nie odchodźcie. Zawsze mówcie mi, co zamierzacie. Jeśli będziecie chcieli wyjść z przedszkola powiedzcie mi o tym, nawet jeśli wiecie, że się rozpłaczę. Nie martwcie się, jest ze mną Pani wychowawczyni, która na pewno mnie przytuli. Jeśli będziecie chcieli powiedzieć mi, o której mnie odbierzecie, to nie mówcie, że będziecie za trzy godziny, bo ja nie wiem ile to jest. Lepiej jak usłyszę, że przyjdziecie po obiedzie, po odpoczynku, po podwieczorku. I nigdy się nie spóźniajcie. Nie chcę pomyśleć, że zapomnieliście o mnie.

Rozmawiajcie pozytywnie o przedszkolu.

Pamiętajcie, że wszystko, co mówicie na temat przedszkola wpływa na to jak w nim się czuję. Wiem, że macie prawo do przeżywania własnych emocji - ale to są sprawy dorosłych. Ja jestem dzieckiem i bardzo chciałbym słyszeć jedynie spokojne i pełne szacunku opinie. Motywujcie mnie do przedszkola w sposób pozytywny – podkreślając często ile już udało mi się osiągnąć. Opowiedzcie najbliższym o moich sukcesach (najlepiej przy mnie) - ale nie koloryzujcie.

Odbiór dziecka z przedszkola .

Dbajcie o dobrą komunikację z moimi wychowawcami. Osoby opiekujące się mną powinny znać moje mocne i słabe strony oraz kłopoty, z jakimi właśnie się borykam. Pytajcie nie tylko o czy zjadłem obiad, ale jakie poczyniłem postępy, czy nawiązuję kontakty z rówieśnikami, w jakim stopniu jestem samodzielny. 
Nigdy nie porównujcie mnie do innych dzieci. Nie ma reguły, co do czasu trwania i przebiegu adaptacji. Mam prawo przechodzić ją tak,  jak przechodzę.

Samodzielność

Pomóżcie mi stać się samodzielnym przedszkolakiem. Bądźcie cierpliwi, kiedy będę długo  sam się ubierał, zakładał i wiązał buty, jadł samodzielnie posiłek czy radził sobie w toalecie. Bądźcie przy mnie i wspierajcie mnie, ale nie wyręczajcie w tych czynnościach.

Za rok będziecie wspominać moje pierwsze kroki w przedszkolu patrząc na to jaki jestem samodzielny i ile już umiem !!! 


 Zrozumienie zachowań dzieci stwarza, nam Rodzicom, pewne problemy. Zastanawiamy się czy reakcje naszego dziecka w sytuacjach trudnych są zgodne z ogólnie przyjętymi normami rozwojowymi. Chęć przybliżenia Rodzicom pewnej tematyki stała się motywacją do powstania serii "Zeszyt dla rodziców". Jest to zbiór artykułów poruszających takie właśnie tematy. Wszystkich zainteresowanych i poszukujących wskazówek zapraszamy do lektury. Autorką artykułów jest mgr Beata Bończak - nauczyciel dyplomowany i wicedyrektor Przedszkola nr 5.

zeszyt dla rodziców 1 - " Nie zostawiaj mnie " czyli pierwsze dni dziecka w przedszkolu

zeszyt dla rodziców 2 - " Wstydź się ! - .....moczenie nocne"

zeszyt dla rodziców 3 - "Zapychacz czasu , czyli ostrożnie z telewizorem".

zeszyt dla rodziców 4 - "A teraz już spij kochanie"

zeszyt dla rodziców 5 - "Wychowanie czy chowanie? - znaleźć złoty środek"

zeszyt dla rodziców 6 - " Mamo posłuchaj jak mówię..."

zeszyt dla rodziców 7 - " Nie płacz kochanie - czy dzieci muszą tak często płakać"